fars
فرش و نكات نگه داري از آن
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 10
همه : ---

 امروزه توليدكنندگان مقاطع فولادي در كشور به شدت روبه افزايش هستند. كارخانه‌هاي توليدكننده در تلاش هستند كه با تجهيزات و دستگاه‌هاي پيشرفته روز دنيا محصولاتي باكيفيت توليد و عرضه كنند. كيفيت مقاطع فولادي در زمان توليد يكي از اركان‌هاي مهم است؛ زيرا، اگر محصولي مانند تيرآهن از كيفيت و مقاومت مناسبي برخوردار نباشد، در زمان استفاده مي‌تواند مقاومت و كيفيت سازه را نيز كم كند و در هنگام مقابله با حوادث طبيعي و غير طبيعي بيشترين خسارت را متحمل شود. بنابراين مهم است كه محصولي باكيفيتي تهيه كنيد و بتوانيد مقاطع فولادي اصل را از غيراصل تشخيص دهيد. در اين مطلب مي‌خواهيم در مورد نحوه تشخيص تيرآهن تقلبي از اصل صحبت كنيم. با ما تا انتهاي اين مقاله همراه باشيد.

در زمان استفاده از محصولي فولادي، لازم است كه از قبل خريد اطلاعات كافي نسبت به تيرآهن داشته باشيد. توجه داشته باشيد كه خصوصيات، شكل ظاهري، همچنين استانداردهاي توليدي تيرآهن‌ها با هم متفاوت هستند.

تنوع توليد تيرآهن در ميان ساير مقاطع فولادي در صنعت‌هاي ساختمان سازي بسيار زياد است و به همين دليل هميشه تشخيص تيرآهن تقلبي از اصلي به پارامترهايي مختلفي نياز دارد كه بر اساس آن‌ها بتوان محصول اصل را مشخص كرد. تمامي موارد زير راه‌حل‌هايي براي نحوه تشخيص تيرآهن هستند.

مشخصات ظاهري تيرآهن
هميشه براي شناسايي تيرآهن‌ها اولين نكته‌اي كه بايد توجه داشته باشيد مشخصات ظاهري و شكل هندسي تيرآهن است. تيرآهن‌ها به طور كلي داراي شكل‌ها و مشخصات هندسي متفاوت مي‌باشند كه با بررسي و هر كدام از آن ها مي‌توانيد تشخيص دهيد كه اين قطعه فولادي جز كدام دسته از تيرآهن‌ها است.

بر اساس مشخصات ظاهري تيرآهن به شكل I و H بوده كه از آلياژها توليد مي‌شود. اين قطعه فولادي بر اساس روند توليدي هركارخانه از يك نوع مشخصه هندسي پيروي مي‌كند. با مطالعه دقيق در مورد شكل ظاهري همچنين مشخصه هاي استاندارد تيرآهن مي توانيد از كيفيت محصول دريافتي خود اطمينان حاصل كنيد.

يك نكته مهم در مورد تيرآهن‌ها اين است كه اين مقاطع فولادي را مي‌توان در سايزهاي مختلفي خريداري كرد و هر ساز متناسب با ابعادش، ممكن است به سايزهاي مختلفي از تيرآهن نياز خواهد داشت. هركدام از اين سايزها، مشخصات فيزيكي خاص خود را دارند؛ بنابراين مهم است كه در زمان خريد ويژگي هر كدام از اين سايزها را بشناسيد. از سايزهاي تيرآهن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

وزن تيرآهن

يكي ديگر از روش‌هاي اصلي شناسايي تيرآهن، وزن آن مي‌باشد. وزن يك تيرآهن فولادي به حجم آن و چگالي وزن فولاد بستگي دارد. جالب است بدانيد كه حجم هميشه به ابعاد تيرآهن بستگي دارد و تعيين مي‌كند كه چقدر فضا در سازه اشغال خواهد كرد. به طور كلي شكل تيرآهن از سه قطعه فولاد مستطيلي كه به هم جوش داده شده‌اند، تشكيل شده است.

براي تشخيص تيرآهن تقلبي، بايد وزن تيرآهن دريافتي را با جدول استاندارد وزني كه توليدكننده در اختيارتان قرار داده است، مطابقت دهيد. بر همين اساس مي‌توانيد متوجه شويد كه تيرآهن شما اصل مي‌باشد يا خير؟

لازم است بدانيد كه فرمول حجم تيرآهن شامل طول مقطع ضربدر وزن تيرآهن در جدول مي‌باشد.

علامت هك‌شده بر روي تير آهن
تمامي توليدكنندگان مقاطع فولادي در زمان توليد تيرآهن در جهت مشخص كردن محصول خود علامت اختصاري بر روي تيرآهن‌ حك مي‌كنند كه اين نشان دهنده نام تجاري محصول مي‌باشد. اين راهكار هميشه مي‌تواند به نفع توليد كننده باشد؛ زيرا، بر اساس نام تجاري مي‌تواند محصول خود را تبليغ كند و هيچ شركت يا بنگاه فروش آهن آلاتي فرصت‌طلبي نمي‌تواند با نام آن تيرآهن تقلبي به فروش برساند.

نام تجاري مخصوص تيرآهن‌ها از چند حروف اصلي برند تشكيل شده‌اند كه در ايران تمام كارخانجات توليد تيرآهن اين كار را انجام مي‌دهند. 6 نمونه از علامت‌هاي تجاري توليدكنندگان در ايران به شرح زير مي‌باشد.

علامت تجاري كارخانه فولاد اميركبير خزر: AKS
علامت تجاري كارخانه فولاد الماس تاكستان: ATJU
علامت تجاري كارخانه فولاد آريا ذوب: ARIA
علامت تجاري كارخانه فولاد آناهيتا گيلان: AGJU
علامت تجاري كارخانه آذر فولاد امين: AFA
و…
بسته‌بندي تيرآهن
تيرآهن ها هميشه در حجم بالا خريداري مي‌شوند و بسته‌بندي آن‌ها نيز بر همين اساس است. در هنگام خريد مقاطع فولادي از جمله تيرآهن، ميلگرد، نبشي و ساير موارد ديگر بسته‌بندي‌ها در حجم مشخصي آماده ارسال براي مشتري مي‌باشند. به طور در صنعت محصولات آهني اصطلاحات مختلفي وجود دارد كه هميشه به كار گرفته مي‌شود.

يكي از رايج‌ترين اصطلاحات در اين بخش بنديل مي‌باشد كه در زمان بسته‌بندي محصولات فولادي به كار گرفته مي‌شود. بسته‌هاي تيرآهن‌ هميشه در وزن ۵ تن هستند كه گاهي نيز بر اساس روند توليدي توليدكننده به طور متغيير در اندازه‌هاي ۲ الي ۵ تني نيز به فروش مي‌رسند.

پلاك تيرآهن
هميشه قبل از ارسال بسته تير آهن بر روي هر بنديل يك پلاك قرار خواهد گرفت. پلاك بر روي بنديل همان پلاك شناسايي تيرآهن است كه با بررسي آن مي‌توانيد به اصل بودن تيرآهن پي ببريد. درون پلاك تيرآهن اطلاعاتي نظير موارد زير درج شده است.

نام محصول
نام توليدكننده
پارامترهاي به‌كارگرفته شده
وزن
استاندارد
قدرت جوش‌پذيري تيرآهن
هميشه در زمان استفاده از تير آهن، ميزان جوش‌پذيري آن بسيار حائز اهميت است؛ زيرا، تركيبات مواد اوليه فولادي به‌كار رفته در تير آهن، همچنين ضخامت و تركيبات شيميايي مي‌تواند در كيفيت جوشكاري بر روي تيرآهن تاثيرگذار باشد.

اگر تيرآهن تقلبي باشد هرگز نمي‌تواند خصوصيات چوش‌پذيري قابل قبولي ارائه بدهد.در زمان تشخيص كيفيت تمامي محصولات فولادي اين روش نيز به كار گرفته مي‌شود.

رنگ تيرآهن
در هنگام خريد تيرآهن، يكي ديگر از اساسي‌ترين راه‌هاي شناسي تيرآهن اصل نسبت به تيرآهن تقلبي، رنگ محصول مي‌باشد كه نشان‌دهنده كيفيت بالاي آن است. تيرآهني كه دچار زنگ‌زدگي شده باشد و رنگ يكنواختي نداشته باشد، جزء محصولات مرغوب و اصل نخواهد بود. زيرا، رنگ تيرآهن بايد يكدست و فاقد علامت‌هاي كدري باشد.

گاهي ممكن است به دليل انبارداري نادرست هم رنگ تيرآهن تغيير كند كه اين نيز بر روي كيفيت محصول تاثير خواهد گذاشت.

استانداردهاي تيرآهن

براي جلوگيري از از مشكلات خريد تيرآهن لازم است كه اطلاعاتي مفيد نسب به روند توليدي اين محصول به دست آوريد. بر اساس تحقيقات لازم نسبت به توليدكننده‌ها به راحتي مي‌توانيد مشخصات روند توليدي تيرآهن مورد نظر خود را جمع آوري كنيد.

در زمان توليد تيرآهن هر توليدكننده بر اساس تجهيزات و روند توليدي خود نسبت به استفاده از استاندارد‌هاي مشخص شده در اين زمينه تيرآهن را توليد مي‌كند. در اين بخش از مقاله قصد داريم تا به طور مختصر اطلاعاتي در مورد استاندارهاي تيرآهن در اختيارتان بگذاريم‌.

1.استاندار IPE
بسياري از توليدكنندگان در ايران از استاندارد IPE جهت توليد تيرآهن استفاده مي‌كنند. تيرآهن‌ها بر اساس استاندارد هاي مشخص شده داراي ظاهر و ويژگي‌هاي مختلفي هستند. استفاده از استاندارد IPE باعث مي‌شود كه ضخامت بال تيرآهن در سرتا سر آن به طور يكسان بوده كه جزء ويژگي‌هاي بارز اين روش توليدي است.

نوع استاندارد IPE در كشورهاي اروپايي نيز مانند ايران از محبوبيت بسيار زيادي برخوردار است. زيرا، بر اساس موقعيت جغرافيايي و فصلي هميشه از اين نوع تيرآهن در بخش‌هاي مختلفي از سازه مي‌توان استفاده كرد.

2.استاندارد INP
اين نوع استاندارد INP اصولاً در كشور ايران ساخته نمي‌شود؛ زيرا، در ايران بر اساس موقعيت‌هاي ساخت ساختمان اين نوع تيرآهن كاربرد آنچناني نخواهد داشت.

در صورت استفاده از تيرآهن استاندارد INP در موارد خاص اين محصول از كشورهاي ديگر وارد مي‌شود. لازم به ذكر است كه در هنگام سفارش تيرآهن از كشورهاي ديگر به مشخصات محصول توجه داشته باشيد.

جمع‌بندي
همانطور كه گفته شده راه‌هاي زيادي براي تشخيص تيرآهن تقلبي و اصلي وجود دارد كه با استفاده از هر كدام از آن‌ها مي توانيد به وجود ماهيت محصول سفارشي خود پي‌ببريد. در كنار تمامي نكات ذكر شده هميشه به ياد داشته باشيد كه خريد از يك توليدكننده معتبر مي‌تواند شما را از دردسرهاي به وجود آمده جلوگيري كند.

تيرآهن اصل هميشه بر اساس كيفيت و مرغوبيت اي كه دارد، مي‌تواند به مقاومت سازه كمك‌هاي شاياني كند. بازار داغ محصولات تقلبي به دليل قيمت ارزان بسيار پرطرفدار است، اما خريد تيرآهن با قيمت كم مي‌تواند خسارت‌هاي زيادي را با هزينه بيشتر به جاي بگذارد.

 

https://fooladiran.com/

امتياز:
بازديد:
برچسب: فولاد،
موضوع:
[ ۵ مرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۵۴:۲۹ ] [ fereshteh ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی