fars
فرش و نكات نگه داري از آن
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 10
همه : ---

آيا تا به حال نام گياه بومادران را شنيده ايد؟ آيا از خواص بي نظير آن اطلاع داريد و از همه مهمتر آيا مي دانستيد بومادران به گياه خون دماغ معروف است؟ ميبينم كه جوابتان يك نه همراه با چند علامت تعجب است. اما اصلا نگران نباشيد در اين مطلب قصد داريم شما را با خواص بي نظير گياه بومادران آشنا كنيم، تا انتها همراهم باشيد.

بومادران چيست ؟

بومادران گياهي علفي يك ساله كه به صورت علف هرز در دشت ها و مزارع و دركنار جاده ها در مناطقي از شمال ايران ، ارتفاعات البرز، كوه هاي كرمان مخصوصا كوه هزار و كوه بيدخوان بردسير و نواحي كوهستاني اروپا مي رويد.گياه بومادران كه به نام هاي آشيل، هزار برگ، خون دماغ، ملوفيل، فلفل سياه پير، سرباز، ساريگل، برنجداس و لكي (گل ماينه ) ناميده مي شود، از تيره كاسنيان و راسته مينا سانان با برگ هاي زرد در بيشتر نقاط ايران مي رويد، بومادران داراي انواع گونه ها از جمله ساده برگ، سييرياني، آيروتانويدس،سيمين، شيرازي، مصري، مشكي،نانسي، شريف، عطسه آور و يوناني در جهان كشت مي شود. ارتفاع اين گياه بين 25 تا 65 سانتي متر به رنگ سبز مايل به زرد با دمبرگ هاي بلند و گل هايي مجتمع و خوشه اي در كنار برگ ها و دانه اي كروي و صاف است. اسانس و بوي خاص اين گياه در سرشاخه ها به اندازه اي زياد است كه به مشك چوپان يا مشك داش معروف و به عنوان خلط آور ، ضد تشنج ، نيرو دهنده و تسكين دهنده تنگي نفس استفاده مي شود. در افسانه هاي قديم ذكر شده كه از اين گياه براي دفع چشم زخم، درمان زخم و جلوگيري از خونريزي از آن استفاده مي شده و مراسمي خاص به عنوان خون دماغ براي بومادران در يونان برپا مي شده و از آن براي بند آوردن خون استفاده مي كردند.

خواص بومادران :

قسمت هاي مورد استفاده بومادران گل و برگ هاي خشك شده آن است. بومادران حاوي روغن آبي رنگي است كه از تقطير متريسين در آن به دست مي آيد. خواص دارويي بومادران به طور كلي شامل

مقوي معده، ضد درد، ضد التهاب،ضد تب، آرام بخش دردهاي معده، رفع بي اشتهاي،ضد ميكروب قوي، ضد باكتري، ضد كرم، قابض مخاط، ضد حساسيت، قاعده آور، كاهش درد مفاصل، ضد تروميوز مغزي و شرياني،ضد عفوني كننده مجاري ادرار و آساني زايمان است. با ما همراه باشيد.

درمان مشكلات معده :

 از برگ هاي سبز و تازه بومادران به عنوان سبزي و سالاد مي توان استفاده كرد. فلاونوئيدهاي موجود در اين گياه باعث ايجاد خاصيت ضد درد و ضد اسپاسم شده و درد معده را كاهش داده و هضم غذا را راحت تر كرده و براي درمان اسهال توصيه مي شود.بومادران خواص زيادي براي كبد و دستگاه گوارش دارد.

مشكلات كبدي :

طبيبان طب سنتي معتقدند كه دمنوش ها و نوشيدني هايي كه مزه تلخي دارند، براي دفع چربي هاي اضافه از كبد مفيد هستند. از ديگر خواص بومادران مي توان به تقويت كبد و آزاد كردن صفرا در بدن اشاره كرد. بومادران يك گياه ادرار آور و ضد ميكروبي براي درمان هاي خانگي كبد چرب بوده و با افزايش تعداد دفعات ادرار مواد و سموم بيشتري از بدن دفع مي شود. به همين دليل در طب سنتي براي بيماران مبتلا به كبد چرب، قند خون بالا و كلسترول بالا مصرف دمنوش بومادران توصيه مي شود و افرادي كه كبد چرب دارند قبل از صبحانه يك ليوان دمنوش اين گياه را مصرف كنند.

خواص بومادران در دوران بارداري :

به علت تاثير اين گياه روي سيكل ماهيانه،مصرف در دوران بارداري موجب سقط جنين مي شود، بنابراين به خانم هاي باردار توصيه مي شود در دوران بارداري از مصرف بومادران چه به صورت عرق و دمنوش خودداري كنند.البته در روزهاي پاياني بارداري و براي تسهيل زايمان توصيه مي شود دمنوش بومادران مصرف شود، البته حتما قبل از مصرف با پزشك مشورت شود.

خواص بومادران براي پوست :

از خواص بي نظير اين گياه مي توان به جوانسازي پوست، درمان زخم هاي پوستي، اگزما و شادابي پوست اشاره كرد.خاصيت ضد التهابي بومادران موجب شده تا اين گياه در طب سنتي جايگاه ويژه اي براي درمان زخم هاي پوستي و كاهش خارش پوست داشته باشد،تركيبات موجود در بومادران موجب انعقاد سريع خون شده و باعث بسته شدن سريع زخم و كاهش قرمزي اطراف پوست مي شود. همچنين بومادران با احياء سلول هاي پوستي، چين و چروك صورت را برطرف و موجب جوانسازي پوست مي شود.

كاهش دردهاي قاعدگي :

يكي از سخت ترين و دردآورترين مشكلات در زنان درد سيكل ماهيانه مي باشد. مصرف دمنوش اين گياه در سيكل ماهيانه به علت خاصيت ضد التهابي باعث شده تا در طب سنتي براي روزهاي قاعدگي و كاهش درد توصيه شود.از ديگر خواص اين گياه بي نظير مي توان به تحريك رحم و تنظيم سيكل قاعدگي، درمان كيست تخمدان، تنبلي تخمدان، فيبروم رحمي، عفونت زنان و آندومترويوز اشاره كرد.

تنظيم هورمون ها :

بر هم خوردن هورمون ها در بدن معمولا داراي عوارض خطرناكي است، در زنان برهم خوردن هورمون ها قبل از سيكل ماهيانه و يا به علت هاي ديگري به وجود مي آيد، اينجاست كه از اين گياه جادويي براي تنظيم هورمون ها استفاده مي شود، خاصيت بومادران دقيقا شبيه به انگورك آمريكايي بوده و به تنظيم هورمون ها كمك مي كند.

درمان بواسير :

از عمده ترين مشكلات روده بزرگ كه در اثر التهاب بافت هاي اطراف مقعد و ورم رگ هاي خوني به وجود مي آيد، بواسير است. از خواص مهم بومادران مي توان به كاهش التهاب و ورم و رفع عفونت اشاره كرد.البته بيشتر اين گياه براي مهر خونريزي و مصرف آن بعد از هر دفع مزاج موجب رفع تورم و آرام شدن روده بزرگ مي شود.

درمان سرماخوردگي :

خواص ضد درد، ضد باكتريايي و ضد التهابي بومادران باعث شده از اين گياه به عنوان يك آنتي بيوتيك گياهي براي افراد مبتلا به سرما خوردگي استفاده شود.تركيب نعناع و بومادران به صورت چاي باعث ازدياد تعريق و دفع سموم از بدن شده و تب، عطسه، آبريزش بيني و سرفه را در دوران سرماخوردگي توصيه مي شود.

مشكلات روده :

گياه بومادران با تحريك ترشح آنزيم هاي گوارشي و صفرا به گوارش روده كمك كرده و احتمال ابتلاء به مشكلات دستگاه گوارش مانند اسهال، يبوست و نفخ معده را كاهش داده و در طب سنتي مصرف دمنوش و چاي اين گياه براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير و زخم معده توصيه مي شود.

درمان عفونت :

خاصيت التيام بخشي سريع زخم ها در بومادران باعث شده از اين گياه براي تسكين درد، رفع قرمزي و سوزش زخم ها و جلوگيري از خونريزي ها استفاده شود.براي درمان عفونت در طب سنتي مصرف دمنوش اين گياه به مدت 1 هفته توصيه مي شود.

خواب آور :

خاصيت ضد استرسي، آرامبخشي و ضد التهابي بومادران موجب شده تا در طب سنتي براي تنظيم خواب و داشتن يك خواب عميق و خوب دمنوش اين گياه مصرف شود.مصرف دمنوش اين گياه تاثير عالي روي كيفيت خواب داشته و خواب آرام وعميقي را برايتان به ارمغان مي آورد. قبل از خواب مصرف دمنوش بومادران توصيه مي شود.

درمان فشار خون بالا :

فشار خون بالا يكي از بيماري هاي خاموش بعد از ديابت است كه روزانه صدها نفر به علت ابتلاء به اين بيماري دچار سكته هاي مغزي و قلبي، بيماري هاي قلبي عروقي و آترواسكلروز شده و به كام مرگ كشيده مي شوند. مصرف منظم بومادران موجب تنظيم فشار خون و كاهش فشار خون مي شود، بومادران از ورود كلسيم به رگ هاي خوني جلوگيري و براي درمان فشار خون بالا توصيه مي شود.

كاهش قند خون :

اينولين موجود در بومادران مانند فيبر عمل كرده و برخلاف كربوهيدارت ها، به جاي گلوكز، فروكتوز توليد و اين خاصيت موجب كاهش و كنترل قند خون در افراد مبتلا به ديابت مي شود. مصرف دمنوش و چاي اين گياه براي افراد مبتلا به ديابت توصيه مي شود.

كاهش اضطراب و استرس :

يكي از خواص بي نظير بومادران خاصيت ضد استرس و آرام بخشي اين گياه است ، اين گياه تاثير مستقيمي روي كاهش هورمون هاي تنش زا و استرس زا گذاشته  و مانند ديازپام عمل كرده و مي توان به جرات گفت كه بومادران يك ديازپام گياهي و خانگي است كه براي كاهش اضطراب و استرس كاربرد دارد.

بهبود و ترميم زخم :

همانطور كه در ابتداي مقاله گفته شد افسانه هاي زيادي براي بومادران وجود دارد، اما طبق يك افسانه قديمي و معتبر جنگجويان يوناني در نبرد تروآ از اين گياه براي بهبود و ترميم زخم ها استفاده مي كردند، خاصيت ضد التهابي بومادران موجب شده تا سلول هاي آسيب ديده به سرعت ترميم شوند.

بند آوردن خون دماغ :

 خاصيت ضد التهابي اين گياه موجب بند آوردن سريع خونريزي مي شود. در طب سنتي مصرف بخور اين گياه براي بند آوردن خون دماغ تجويز مي شود. در صورتي كه امكان بخور وجود نداشت مي توانيد چند برگ بومادران را وارد حفره هاي بيني كنيد. البته مصرف چاي و روغن بومادران براي بند آوردن خونريزي دماغ توصيه مي شود.

كاهش وزن و لاغري :

مصرف اين گياه باعث افزايش تعريق و ادرار شده و در نهايت شاهد لاغري و كاهش وزن بدون چين و چروك روي پوست خواهيد بود. مصرف چاي و دمنوش بومادران باعث افزايش سوخت و ساز و كاهش اشتها شده و سديم و سموم و آب اضافي از طريق ادرار از بدن دفع و موجب لاغري و كاهش وزن مي شود.

درمان آسم :

 در فصل زمستان سرماخوردگي و تنگي نفس از جمله مشكلاتي است كه كمتر كسي را مي توان ديد كه براي چندين بار آن را تجربه نكرده باشد.آسم در اثر التهاب و تورم نايژه و برونش بروز مي كند .التهاب نايژه ها موجب باريك تر شدن آنها و ايجاد اختلال در ريتم تنفسي مي كند. مصرف دمنوش و چاي بومادران باعث دفع التهاب و بازتر شدن نايژه ها مي شود و براي بيماران مبتلا به آسم بسيار مفيد و موثر است.

ورم سينه  :

خانم هايي كه تازه زايمان كرده اند و يا در دوران شير دهي، سينه هايشان شير زيادي توليد مي كند ، تا جايي كه متورم و دردناك است، مصرف دمنوش يا روغن بومادران اين علائم را تا حد زيادي كاهش مي دهد.

تداخل دارويي و عوارض مصرف بومادران :

علي رغم تمام مزيت ها و فوايد بومادران نمي توان از عوارض اين گياه جادويي چشم پوشي كرد. مصرف اين گياه براي افرادي اختلال خونريزي دارند، موجب به تعويق افتادن لخته شدن خون و همچنين مصرف آن باعث افزايش فشار خون، ايجاد حساسيت پوستي، التهاب موضعي،خواب آلودگي و درماتيت مي شود.

مصرف اين گياه براي زنان باردار، نوزادان و مردان توصيه نمي شود.

مصرف گياه بومادران با داروهاي هپارين، ساليسيلات، آنتي اسيدها، مسكن ها و داروهاي خواب آور،داروهاي ضد فشار خون، الكل و داروهاي جذب آهن ممنوع و درصورت مصرف همزمان باعث تداخل دارويي مي شود.

 

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۲۱:۱۱ ] [ fereshteh ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی