fars
فرش و نكات نگه داري از آن
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 5
همه : ---

بومادران چيست؟
بومادران گياهي علفي يك يا چند ساله با طبع گرم و خشك از تيره كاسنيان است كه انواع مختلفي دارد. با اين حال، گونه بومادران هزار برگ يا معمولي در ايران بيشتر مشاهده مي‌شود. قدمت طولاني بومادران به دوران نبرد تروآ برمي‌گردد و نام لاتين Achillea هم از اسم آشيل، قهرمان افسانه‌اي يونان گرفته شده است. در خلال جنگ تروآ از بومادران براي درمان زخم، عفونت و خون‌ريزي استفاده مي‌كردند. ساكسون‌ها هم براي دفع سحر و جادو و چشم بد به بومادران اعتقاد داشتند. به بومادران، مشك چوپان يا مشك داش هم مي‌گويند و علت آن نيز بوي تند فلفلي مانندي است كه از سرشاخه‌هاي گل‌دار بومادران استشمام مي‌شود.

بومادران چه شكلي است؟
بومادران، گياهي علفي سبز مايل به زرد با ساقه و شاخه‌هاي راست در حدود ۲۵ تا ۶۰ سانتي‌متر، و دم‌برگ‌هاي طويل و گل‌هاي خوشه‌اي دراز. دانه‌هاي بومادران صاف و كروي شكل هستند.
انواع گياه دارويي بومادران
گياه دارويي بومادران با گل‌هاي سفيد يا زرد و ارتفاعي كه گاهي حتي تا ۱۰۰ سانتي‌متر هم مي‌رسد نزديك به ۱۸ گونه در ايران دارد. اين گياه در زبان عاميانه هم به اسم‌هاي مختلفي شناخته مي‌شود كه از ميان آن‌ها مي‌توان به گياه خون‌ريزي بيني، ملوفيل، فلفل سياه پير، سرباز و غيره اشاره كرد.

گونه‌هاي بومادران در ايران:
كرمانشاهي، حلبي
زرد، مزرعه روي
هزار برگ
دماوندي
دماوندي بي كرك
سرسان، انبوه
تبريزي
خوش‌رنگ، باغي
زاگرسي، خزري
بختياري، كلاري
دربندي، شميراني
قوچاني، خراساني
تماشايي، شريف
كم گل، پنبه‌اي
مويين
طالقاني
بياباني
كوهستاني، چوپان كبريتي
خواص بومادران
برگ و گل‌ اين گياه هر دو خوراكي هستند و از ساقه‌هايش هم براي درمان موضعي استفاده مي‌شود. موارد مصرف آن هم به ‌شكل چاي و دم‌نوش، روغن بومادران، عرق بومادران و پودر خشك به عنوان ادويه هستند، البته برگ سبز تازه بومادران را هم مي‌توان به ‌عنوان سبزي در سالاد استفاده نمود. در ادامه نيز از خواص بومادران مي‌توان به عفونت، قطع خون‌ريزي، تقويت كبد، كاهش دردهاي قاعدگي، تسكين درد مفاصل، تقويت معده و رفع نفخ، درمان سنگ مثانه و كليه، دفع لك‌هاي پوستي و پيسي اشاره كرد.

جلوگيري از چين و چروك صورت، كم كردن ريزش مو و درمان تنگي نفس از ديگر خواص بومادران هستند. پيشنهاد ما اين است كه پيش از مصرف اين گياه با دريافت مشاوره آنلاين و يا معاينه حضوري با متخصصين دكترتو، از نحوه استفاده از آن مطمئن شويد. در ادامه برخي از مهم‌ترين خواص بومادران و كاربردش در طب سنتي را برايتان آورده‌ايم:

۱. خواص بومادران براي معده
فلاونوئيدهاي موجود در اين گياه باعث خاصيت ضد اسپاسم و ضد دردي در بومادران مي‌شود و به هضم بهتر غذا كمك مي‌كند و معده درد را كاهش مي‌دهد. در كنار اين نيز اين گياه براي درمان اسهال توصيه مي‌شود.
۲. خواص بومادران براي كبد چرب
معمولاً گفته مي‌شود كه دم‌نوش يا نوشيدني‌هايي كه مزه تلخي دارند براي دفع چربي‌هاي اضافه كبد مفيد هستند. يكي از خواص بومادران براي درمان خانگي كبد چرب اين است كه كبد را تقويت كرده و صفرا را در بدن آزاد مي‌كند. بومادران گياهي ضد ميكروبي و ادرارآور است. با افزايش دفعات ادرار، مواد زائد بيشتري هم از بدن دفع مي‌شوند. به‌ همين خاطر طب سنتي به بيماران داراي قند خون، كلسترول و كبد چرب، مصرف دم‌نوش بومادران را توصيه مي‌كند. بيماران داراي كبد چرب مي‌توانند هر روز پيش از صبحانه يك ليوان دم‌نوش اين گياه ميل كنند.

۳. خواص بومادران براي بارداري
به ‌خاطر تأثيري كه مصرف اين گياه روي سيكل قاعدگي مي‌گذارد و احتمال سقط جنين را افزايش مي‌دهد معمولاً مصرف دم‌نوش و روغن بومادران براي خانم‌هاي باردار توصيه نمي‌شود. به خصوص مصرف عرق بومادران براي خانم‌هاي باردار ممنوع است، البته از خواص بومادران براي بارداري مي‌توان به مصرف دم‌نوش بومادران در روزهاي پاياني اشاره كرد كه باعث شده زايمان آسان‌تر شود. بهتر است پيش از مصرف حتماً با پزشك خود مشورت كنيد.

۴. خواص بومادران براي پوست
از خواص اين گياه براي پوست مي‌توان به جوان‌سازي پوست صورت، درمان زخم‌هاي پوستي و اگزما اشاره كرد. مصرف ماسك بومادران باعث پاك‌سازي پوست مي‌شود، با احياي سلول‌هاي پوستي، چين و چروك‌هاي صورت را برطرف مي‌كند و باعث جوان‌سازي پوست مي‌شود. خاصيت ضدالتهابي بومادران باعث شده كه اين گياه از جايگاه ويژه‌اي در طب سنتي براي درمان زخم‌هاي پوستي و كاهش خارش برخوردار باشد. تركيب شيميايي آشيلين موجود در بومادران به انعقاد سريع خون كمك كرده و باعث بسته ‌شدن زخم مي‌شود. به‌ علاوه اينكه مصرف موضعي آن روي زخم باعث شده كه قرمزي اطراف زخم كاهش يابد.
۵. خواص بومادران براي قاعدگي و درد پريود
مصرف چاي اين گياه، ماهيچه‌هاي رحمي را آرام مي‌كند و درد پريود و گرفتگي‌هاي قاعدگي را كاهش مي‌دهد. همين خاصيت ضدالتهابي و التيام بخشي است كه باعث شده طب سنتي مصرف بومادران براي درمان درد پريود را تجويز كند. طب سنتي براي درمان درد پريود شديد مصرف سه تا پنج ليوان دم‌نوش اين گياه دو روز پيش از دوره پريودي را توصيه مي‌كند. از ديگر خواص اين گياه براي قاعدگي اين است كه باعث تحريك رحم مي‌شود و سيكل قاعدگي را تنظيم مي‌كند.

۶. خواص بومادران براي عفونت زنان
خواص آنتي‌سپتيك موجود در اين گياه آن را به گياه دارويي مفيدي براي درمان عفونت و ورم پستان (ماستيت) تبديل كرده است. بومادران مي‌تواند از عفونت و خون‌ريزي ناشي از زخم‌هاي عفوني جلوگيري كند. مصرف دم‌نوش اين گياه و دارچين براي زنان مبتلا به كيست تخمدان و درمان ترشحات و عفونت زنان به مدت ۵ روز متوالي براي درمان عفونت زنان توصيه مي‌شود.

۷. خواص بومادران براي كيست تخمدان
از خواص جادويي اين گياه درمان كيست تخمدان، تنبلي تخمدان، فيبروم رحمي، آندومتريوز و عفونت زنانه است.

۸. بومادران براي پاك‌سازي رحم
خاصيت ضد باكتريايي و ضد قارچي اين گياه براي پاك‌سازي رحم مفيد است كه مي‌تواند عفونت رحمي را كنترل كرده و زخم‌هاي رحمي و دهانه رحم در خانم‌ها را بهبود ببخشد. عصاره بومادران از تكثير سلول‌هاي آدنوكارسينوم تخمدان جلوگيري و از رحم محافظت مي‌كند.
۹. بومادران براي سندروم پيش از قاعدگي
خاصيت ضدالتهابي اين گياه باعث شده كه اين گياه، نقش مؤثري براي درمان PMS يا همان سندروم پيش از قاعدگي داشته باشد. مطالعات علمي نشان مي‌دهند كه مصرف عصاره اين گياه مي‌تواند نشانه‌ها و علائم PMS و شدت درد پيش از قاعدگي را كاهش دهد. چاي بومادران ازجمله چاي‌هاي گياهي محبوبي است كه ماهيچه‌هاي رحم را آزاد و آرام مي‌كند و درد و گرفتگي‌هاي ناشي از PMS را كم مي‌كند. به ‌همين خاطر در طب سنتي معمولاً براي كاش و درمان PMS مصرف چاي يا دم‌نوش اين گياه توصيه مي‌شود.

۱۰. بومادران براي تنظيم هورمون
بر هم خوردن تنظيم هورمون‌ها معمولاً از عوارض كوتاه ‌مدت سندروم پيش از قاعدگي است، البته گاهي هم به هم خوردن هورمون‌ها علل ديگري دارد، بلند مدت است و باعث خطرات و بيماري‌هاي جدي مي‌شود. اينجاست كه بومادران براي تنظيم هورمون‌ها در بدن كمك مي‌كند. تركيب اين گياه با گياهان دارويي ديگري مثل انگورك آمريكايي مي‌تواند به تنظيم هورمون‌ها كمك كند.

۱۱. خواص بومادران براي بواسير
بواسير به ‌خاطر ورم رگ‌هاي خوني و التهاب بافت‌هاي اطراف مقعد به ‌وجود مي‌آيد. از خواص بومادران براي بواسير مي‌توان به كاهش ميزان عفونت و رفع التهاب و ورم اشاره كرد، البته اين گياه بيشتر براي مهار خونريزي بواسير توصيه مي‌شود و مصرف آن بعد از هر بار دفع مزاج باعث رفع تورم و آرام شدن روده بزرگ مي‌شود.

۱۲. خواص بومادران براي سرماخوردگي
خاصيت ضد التهابي، ضد درد و ضد باكتريايي اين گياه باعث شده كه اين گياه به ‌عنوان آنتي‌بيوتيك گياهي براي مبتلايان به سرماخوردگي مفيد باشد. تركيب چاي بومادران و نعنا سموم بدن را به ‌
۱۳. خواص بومادران براي روده
اين گياه با تحريك ترشحات آنزيم‌هاي گوارشي و صفرا به گوارش روده كمك كرده و احتمال ابتلا به اختلالات دستگاه گوارش مثل نفع معده، اسهال و يبوست را كاهش مي‌دهد. طب سنتي مصرف چاي اين گياه براي بيماران سندروم روده تحريك‌پذير را تجويز مي‌كند. اين گياه همچنين مي‌تواند از زخم معده پيشگيري كرده يا آن را درمان كند.

۱۴. بومادران براي عفونت
اين گياه براي جلوگيري از خون‌ريزي و عفونت ناشي از زخم‌ها، تسكين درد، رفع قرمزي و سوزش زخم‌ها توصيه مي‌شود. به ‌علاوه اينكه خاصيت التيام‌بخشي سريع زخم و درمان عفونت پوستي دارد. براي درمان عفونت مي‌توانيد دم‌نوش اين گياه را به‌ مدت يك ‌هفته مصرف كنيد.

۱۵. بومادران براي خواب خوب
خاصيت آرام‌بخشي و ضدالتهابي اين گياه باعث شده كه طب سنتي تأكيد خاصي روي مصرف آن براي آرامش و خواب خوب داشته باشد. مصرف دم‌كرده اين گياه يك دمنوش آرامبخش است و خاصيت خواب‌آوري دارد و خواب را تنظيم مي‌كند. به‌ علاوه اينكه به‌ خاطر خاصيت ضد اضطرابي‌ براي درمان بي‌خوابي توصيه مي‌شود. مصرف اين گياه روي كيفيت خواب تأثير مي‌گذارد و خواب خوب و آرامي برايتان به ارمغان مي‌آورد.
۱۶. بومادران براي فشارخون بالا
مصرف منظم بومادران باعث تنظيم فشار خون شده و احتمال ابتلا به سكته مغزي، قلبي، بيماري‌هاي قلبي-عروقي و آترواسكلروز را كاهش مي‌دهد. دم‌نوش اين گياه از ورود كلسيم به عروق خوني جلوگيري مي‌كند و براي درمان فشار خون بالا توصيه مي‌شود.

۱۷. بومادران و قند خون
بومادران گياه مناسبي براي كنترل و درمان بيماري ديابت است. اينولين موجود در اين گياه مثل فيبر عمل مي‌كند و برخلاف ساير كربوهيدرات‌ها، به‌ جاي گلوكز، فروكتوز توليد مي‌كند. به ‌همين دليل هم يكي از خواص مفيد مصرف دم‌نوش و چاي اين گياه كاهش قند خون در بيماران ديابتي است.

۱۸. بومادران براي اضطراب
دمنوش بومادران يك دمنوش ضد استرس و آرامبخش است. اين گياه مستقيماً روي كاهش هورمون‌هاي تنش‌زا و استرس‌زا تأثير مي‌گذارد و جايگاه آن نيز مثل داروي ديازپام است كه استرس و اضطراب را رفع مي‌كند. طب سنتي مصرف دم‌نوش اين گياه براي اضطراب را تجويز مي‌كند.

۱۹. بومادران براي ترميم و بهبود زخم
در نبرد تروآ در يونان باستان از اين گياه براي ترميم و بهبود زخم استفاده شد. خاصيت ضدالتهابي بومادران باعث شده كه زخم‌ها و سلول‌هاي آسيب‌ديده به‌ سرعت ترميم شوند.

۲۰. بومادران براي بند آوردن خون دماغ شدن
ويژگي ضدالتهابي اين گياه باعث بند آوردن خون‌ريزي مي‌شود. طب سنتي مصرف بخور گياه بومادران براي بند آوردن خون دماغ شديد را تجويز مي‌كند. حتي‌ مي‌توانيد براي بند آوردن خون دماغ، چند تكه برگ بومادران را وارد سوراخ بيني كنيد. مصرف چاي، روغن اين گياه و يا پودر آن هم براي بند آوردن خون دماغ شدن مفيد است.

 

https://armaghankashan.com/

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۷ شهريور ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۲۷:۳۳ ] [ fereshteh ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی